Procedura otwierania własnej działalności gospodarczej

Coraz więcej osób pragnie otworzyć własną działalność gospodarczą. Ma na to wpływ trudna sytuacja na rynku pracy, niskie pensje oraz zwiększenie się zapotrzebowania na różnego rodzaju usługi. Przed rokiem 1989 większość Polaków była zatrudniona w firmach przemysłowych i produkcyjnych, dziś odsetek ten zmniejszył się znacznie na rzecz firm usługowych. Przeglądając oferty pracy można więc zauważyć, że większość oferowanych stanowisk to posady związane z obsługą klienta. Nie wszyscy jednak czują się dobrze w takiej pracy. Osoby znające się na konkretnym fachu np. hydraulicy, ślusarze, elektrycy, kucharze czy fryzjerzy, decydują się często na otwarcie własnej działalności zamiast zmuszać się po podjęcia zajęcia, którego nie będą lubić. Nie chcą także zatrudniać się w zakładach należących do innych osób, gdyż oferowane w nich zarobki rzadko odpowiadają ich oczekiwaniom.



Formalności



Wbrew pozorom założenie własnej firmy nie jest trudne. Pierwszym krokiem jest zarejestrowanie się w Urzędzie Miasta lub Gminy. Jeżeli będziemy mieć wątpliwości czy poprawnie wypełniamy dokumenty, na pewno będziemy mogli liczyć na pomoc urzędników zajmujących się przyjmowaniem zgłoszeń od nowych przedsiębiorców. Osoby, które będą chciały prowadzić działalność, na którą wymagane są specjalne zezwolenia, muszą postarać się o nie zaraz po zarejestrowaniu się w Urzędzie Miasta lub Gminy. Koncesje lub zezwolenia są potrzebne m.in. do sprzedaży alkoholu, broni lub do założenia apteki. Następnie musimy poczekać na uzyskanie numeru REGON. Wniosek o jego wydanie zawiera się na pierwszym etapie zakładania własnej działalności gospodarczej. Powinniśmy otrzymać go w ciągu 7 dni roboczych. Jest on nam potrzebny m.in.: do wyrobienia pieczątki oraz do otwarcia rachunku firmowego. Gdy uzyskamy już numer REGON, odbierzemy gotową pieczątkę i otworzymy konto w banku, musimy zgłosić się do ZUS-u. Jeżeli zatrudniamy pracowników, oni także muszą zostać zgłoszeni do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O przyjęciu osób na nowe stanowiska musimy zawiadomić również Państwową Inspekcję Pracy.



Skąd wziąć środki finansowe?



Mimo że formalności nie powinny sprawić nam problemu, może okazać się, że nie mamy odpowiedniej sumy pieniędzy, by nasza działalność mogła rozpocząć swoje funkcjonowanie. Aby uzyskać potrzebną kwotę możemy skorzystać z wielu źródeł, jednak najlepszym wyjściem jest udanie się do banku. Kredyty dla firm na start są udzielane przez niewiele placówek, jednak warto postarać się o nie. Finansowanie przedsiębiorstw, które nie rozpoczęły jeszcze swojej działalności, jest dla wielu banków zbyt ryzykowne, jednak te, które się na to decydują, przygotowują dla przyszłych biznesmenów preferencyjne warunki kredytowania – możemy uzyskać nawet do 350 tysięcy złotych, a okres spłaty kredytu może wynosić nawet 10 lat. Nie bójmy się więc udać do placówki banku i zapytać o ofertę dla nowych firm. Doradcy na pewno udzielą nam odpowiedzi na wszystkie pytania i wspomogą nas w skompletowaniu niezbędnych dokumentów.